A Bethlen Gábor Református Gimnázium tisztelettel meghívja Önt 2017. október 11-én, szerdán 14.45-re a gimnázium Olvasótermébe A „Columbo-módszer”: a megértés elmélete és gyakorlata A nyomozás, az értelmezés és a tudományos megismerés logikája című előadásra. Előadó: Simon Ferenc, mesterpedagógus, a Bethlen Gábor Református Gimnázium tanára. Minden érdeklődőt szeretettel várunk!

Mottók

„Tanulni kell. A téli fákat.” (Nemes Nagy Ágnes: Fák)

„Miért? Nem értem.” (Columbo)

„Kertemben érik a

leveles dohány.

A líra: logika;

de nem tudomány.” (József Attila)

„Az én egyszerű elképzelésem szerint a tudományos elmélet csupán a világegyetem modellje vagy éppen részleges modellje; olyan szabályok gyűjteménye, melyek megfigyeléseinkhez rendelik a modell mennyiségeit. Az elmélet csak a mi elménkben létezik, ezen túl semmi realitása nincs (akármit jelentsen is ez).” (Stephen W. Hawking: Az idő rövid története. A nagy bummtól a fekete lyukakig.) A nyomozás, az (irodalom)értelmezés és a tudományos megismerés logikája között – a legáltalánosabb szinten – hasonlóság figyelhető meg. Természetesen óriási a különbség a különböző tudományok módszertana között, de a magyarázatban, a törvényszerűségek keresésében felfedezhető a logikai hasonlóság is. Ha a Hawking-idézetben a világegyetem szón az irodalmi mű (lehetséges) világát, világról alkotott képét, „világegyetemét” értjük, nyilvánvalóvá válik ez. A természettudomány a valós világot magyarázza, az irodalom értelmezője pedig a lehetséges világot, ami azonban a valós világra vonatkozik, mert annak modellje. Így látszólag egymástól távol eső dolgok kerülnek egymás mellé: a nyomozás módszertana (például Columboé) a tudományos megismerést szemlélteti, ami segít megérteni a megismerés logikáját, a gondolkodási műveletek célját és feladatát.