A 7.a osztály a Határtalanul 2023 nyertes pályázatának köszönhetően 2024.április 22-25 között Erdélyben kirándulhatott.

Április 22-én hétfőn reggel indultunk 26 diákkal Prikler Ágnes, Sziroviczáné Gál Katalin és Tóth József kíséretében Nagyszalonta felé. Arany János szobrának megtekintése után a Csonka-toronyba is ellátogattunk, ahol 100 lépcsőfok és több kiállítóterem várt ránk.

A következő állomás Nagyvárad volt, ahol egy séta keretében nyomon követhettük Ady Endre életének színtereit. Utunk Magyarremetén keresztül folytatódott, itt megnéztük a gyönyörű református templomot, és ha már templomban voltunk, elénekeltük közösen a 42. zsoltárt.

És még mindig nem ért véget a nap: vártak bennünket a várasfenesi tájházban, amit teljes egészében egy innen származó lakos hozott létre és működtet. A sok érdekesség között rácsodálkozhattunk a régi népviseletre is. A hosszú nap végén megérkeztünk a szállásunkra a Pádisra. Mindenki legnagyobb örömére hóval borított tájra leltünk, a faházak elfoglalása után volt idő egy kis hógolyózásra, hóember-építésre. A finom vacsora után mindenkinek jól esett a pihenés.

A keddi napunk a kirándulásról szólt, aminek az előző napi sok-sok buszozás után nagyon örültünk. Csodaszép vidéket láttunk, de nem mindenki készült fel a zord időjárási körülményeknek megfelelő bakanccsal. Végül a társaság három részre szakadt, és csak a legelszántabbak teljesítették az egész napos túrát, ők a Csodavár bejáratáig jutottak.

Szerdán reggel búcsút vettünk a Pádistól és újra buszra szálltunk. Nagyvárad után ismét Ady nyomába eredtünk, elutaztunk Csucsára, megnéztük az Ady-emlékházat. Innen a körösfői református templomba vezetett az utunk, ahol nemcsak a szép fakazettás épületet jártuk végig, hanem megismerkedtünk Károly Károly lelkipásztorral, aki rengeteget tesz a település, a gyülekezet fennmaradásáért, a hagyományok ápolásáért. .A 25. zsoltár eléneklésével nagy örömet szereztünk a számára.

Innen Kolozsvárra indultunk, bejártuk a Házsongárdi temetőt, megnéztük a Farkas utcai református templomot, végül a Mátyás szobornál fejeztük be a városnézést.

Egy kis szabadidő után elindultunk a közeli Magyarlónára, ahol az utolsó éjszakát töltöttük. itt helyi szállásadók fogadtak minket, három csoportra oszlottunk és három különböző családnál aludtunk.

A kirándulás utolsó napjára ébredve reggeli után bepillantást nyerhettünk az egyik szállásadónk gazdaságába,,röviden bemutatta, miket termelnek, milyen állatokat tartanak. Ezután sem hagytuk még el Magyarlónát, hanem ellátogattunk a román általános iskolába, ahol magyar osztályok is működnek. Mi a hetedikes magyar osztályba mehettünk be, miután az igazgatónő beszélt az iskola történetéről, és arról, hogyan tudnak egymás mellett békességben élni románok és magyarok a településen és az iskolában.

Az itteni hetedikeseknek éppen angol órájuk volt, de nem bánták, hogy a látogatásunk miatt ez elmarad. Kialakult egy kis beszélgetés arról, milyen lehetőségei vannak egy hetedikes magyar nemzetiségű gyereknek a továbbtanulásra, miben tér el az, amit ők tanulnak a miénktől. Az egyik tanár Magyarlóna történetét is megismertette velünk.

Végül elbúcsúztunk és folytattuk az utunkat. A következő állomás a Sárkányok kertje volt, ahol érdekes képződményeket figyelhettünk meg, csak sajnos nagyon csúszós és sáros volt az út, emiatt többen visszafordultak. Az utolsó állomásunk Nagykárolyban a Károly kastély. Egy gyönyörűen felépített épületet találtunk érdekes kiállításokkal, de ekkorra már mindannyian gondolatban kicsit otthon jártunk.

Hosszú buszozás után érkeztünk haza késő délután, fáradtan, tele élményekkel.

Hálásan gondolunk vissza erre a négy napra, a rengeteg élményre, a sok szép helyre és a közösen eltöltött időre.